Skip to main content

Dzień Marchewki – dlaczego warto ją jeść i co z niej przygotować?

2023-04-05

Zdrowie

Autor: Daria Golba

Wczoraj świętowaliśmy Dzień Marchewki. Z tej okazji mamy dla Was trochę faktów o tym prozdrowotnym warzywie 🥕 Jest źródłem wielu witamin i minerałów, chociaż najbardziej kojarzymy ją z obecności beta-karotenu wspierającego wzrok oraz poprawę stanu skóry, Przez obecność błonnika podnosi sytość posiłków oraz wspomaga pracę układu krążenia, Będzie świetnym urozmaiceniem diety u osób, które mają […]

Wczoraj świętowaliśmy Dzień Marchewki. Z tej okazji mamy dla Was trochę faktów o tym prozdrowotnym warzywie 🥕


  • Jest źródłem wielu witamin i minerałów, chociaż najbardziej kojarzymy ją z obecności beta-karotenu wspierającego wzrok oraz poprawę stanu skóry,
  • Przez obecność błonnika podnosi sytość posiłków oraz wspomaga pracę układu krążenia,
  • Będzie świetnym urozmaiceniem diety u osób, które mają problemy z gospodarką węglowodanów – zarówno surowa jak i gotowana marchewka mają niski indeks glikemiczny.

Marchewka ma ogrom prozdrowotnych zalet, przez co na pewno warto o niej pamiętać każdego dnia. Jej słodkawy smak sprawia, że nadaje się do przygotowywania nie tylko wytrawnych posiłków, ale również deserów i słodkich przetworów.

Oprócz tradycyjnej surówki czy chrupania jako przekąski jest jeszcze wiele możliwości na jej wykorzystanie:

Indeks glikemiczny marchewki

Ze względu na niski indeks glikemiczny marchewka może być spożywana przez diabetyków. Warto pamiętać jednak o tym, że im bardziej rozgotowana i rozdrobniona, tym wyższy jest jej indeks.

  • Surowa, cała marchewka = indeks glikemiczny 16
  • Surowa marchewka pokrojona w kostkę = indeks glikemiczny 35
  • Surowa marchewka starta na tarce = indeks glikemiczny 39
  • Marchewka gotowana w całości = indeks glikemiczny 33
  • Marchewka pokrojona w kostkę i ugotowana = indeks glikemiczny 49

Mimo tego, że indeks glikemiczny pokrojonej i ugotowanej marchewki wynosi 49, to wciąż ten wynik zalicza się do niskiego indeksu glikemicznego (do 55).


AUTOR

Daria Golba

Jestem dietetyczką i na co dzień wspieram w budowaniu zdrowszych nawyków oraz prawidłowej relacji z jedzeniem. W wolnym czasie uwielbiam długie spacery z moim psim kompanem. Często można zobaczyć mnie w słuchawkach, bo muzyka i audiobooki to coś, z czym rzadko się rozstaje.



OPINIE ()

UDOSTĘPNIJ

0 / 420


Przeczytaj inne artykuły

Zobacz Wszystkie

E-booki

Korzystaj wtedy, kiedy potrzebujesz – na komputerze, tablecie czy telefonie.

Mniejsożercy – czyli jak zdrowo ograniczyć mięso

49,00 zł


Włos Ci z głowy nie spadnie

59,00 zł


Dla Ciebie, Mamo

69,00 zł


Zdrowe Drugie Śniadanie

45,00 zł


Bądźmy w stałym kontakcie!

Zapisz się na newsletter i odbierz darmowy prezent w postaci e-booka "Drugie śniadanie do szkoły i pracy".

Zawsze jesteś na bieżąco z nowymi artykułami

Wiesz, co dzieje się w świecie etykiet

Masz stały dostęp do naszych porad

Popularne kategorie

Czytamy Etykiety © 2024