czytamyedtykiety.pl żywność

Idealny lunchbox dla dziecka

Dodano: 18 Października 2016 Przez: Zuzanna Antecka
kategoria: Porady, Zdrowie
Ilu rodziców co rano staje przed wyzwaniem spakowania dzieciom do szkoły czegoś, co jednocześnie będzie zdrowe, smaczne, pożywne i akceptowalne przez ich pociechy? Mam podejrzenia, że zdecydowana większość. Rodzice stają się coraz bardziej świadomi tego, jak ogromny wpływ na zdrowie dzieci ma ich sposób żywienia, czyli dokładniej po prostu to, co jedzą każdego dnia. W chwili, gdy maluchy rozpoczynają swoją edukację w szkole, rodzice tracą kontrolę nad sporą częścią posiłków. Przecież dzieci spędzają w szkole nawet 8-10 godzin! Nic więc dziwnego, że staramy się ułatwić im zdrowe wybory żywieniowe wyposażając je w bogate drugie śniadania. Co jednak powinien zawierać taki idealny lunchbox do szkoły?

Udało mi się zgromadzić 5 przykazań perfekcyjnego drugiego śniadania, które będzie nie tylko zdrowe, ale przede wszystkim ZJEDZONE!

1. POSTAW NA NATURALNE SKŁADNIKI

Chodzi o to, by w naszym lunchbox’ie wylądowały przede wszystkim produkty nieprzetworzone, naturalne, z jak najmniejszą liczbą dziwnych, niezdrowych składników. Perfekcyjnie, gdy wszystkie przygotujemy w domu, najlepiej razem z dzieckiem. Ale z powodzeniem możemy korzystać też ze zdrowych gotowców, które ułatwiają nam życie.

Jakie składniki odżywcze powinny znaleźć się w śniadaniówce?

  • ENERGETYCZNE ziarna – czyli źródła węglowodanów złożonych. To one stanowią najlepsze paliwo dla mózgu i mięśni (a to z nich korzystają przecież nasze maluchy w czasie nauki). Uwalniają energię stopniowo i dostarczają błonnika, który zwiększa uczucie sytości i usprawnia pracę jelit (szkoła to niestety “praca” siedząca). Wykorzystaj: kasze, razowe pieczywo, mąki pełnoziarniste, ryż dziki czy brązowy, makaron razowy itp.
  • BIAŁA siła – czyli dobre źródła białka. Pamiętajcie, że nasze dzieci rosną, a rośnie się m.in. dzięki białku! Ponadto białko sprawia, że jesteśmy bardziej syci. Wykorzystaj dobrej jakości produkty mleczne (jogurty naturalne, twarogi, kefiry, sery dojrzewające), jajka, warzywa strączkowe, orzechy, delikatne chude mięsa i ryby
  • KOLOROWE rośliny – warzywa i owoce to obowiązkowy element każdego posiłku, również drugiego śniadania. Musisz je dodawać, nawet jeśli jesteś na 99% pewna, że wrócą do domu nietknięte. ALE zrób wszystko, by te warzywa były podane w ciekawy i smaczny sposób.  Pomysły? Dołóż dip do maczania świeżych warzyw, zapiecz je w formie muffinek lub przygotuj z nich farsz do naleśników czy tortilli.
  • PŁYN zdrowia – czyli coś do picia. Często zapominany element drugiego śniadania! Nasze dzieci bardzo często są odwodnione, a nawet niewielkie odwodnienie wpływa na zdolność koncentracji i wydolność całego ciała. Zawsze dokładaj butelkę wody, a czasem również inny napój – świeży sok 100%, domowy kompot, herbatę rooibos lub owocową, koktajl mleczny itp.
  • CHRUPIĄCE pyszności – każdy lubi coś pochrupać lub przekąsić. Poza głównym posiłkiem w formie drugiego śniadania warto również dołożyć do śniadaniówki małą przekąskę, szczególnie jeśli wiemy, że dziecko spędzi w szkole więcej niż 4-5 godzin. Wykorzystaj orzechy, suszone owoce, domową granola, ekspandowane zboża (np. proso czy gryka), popcorn lub domowe ciasteczko owsiane.

zdrowy lunchbox

2. RÓŻNORODNOŚĆ – NIE DAJ SIĘ NUDZIE!

By nasza dieta była dobrze zbilansowana, musi być różnorodna. Ponadto w diecie dziecka nie ma nic gorszego niż nuda…I choć wiem, że dzieciaki uwielbiają trzymać się monotematycznego menu złożonego głównie z bułki i banana, to wiem również, że receptą na przełamanie tej monotonii jest właśnie serwowanie im różnorodnych dań. Zapomnijmy zatem na chwilę o kanapce z szynką. Wyciągnijmy z czeluści naszych umysłów kreatywność i twórzmy naprawdę ciekawe zestawy śniadaniowe. Nie musisz zaskakiwać dziecka za każdym razem. Na początek wystarczy jeśli nie będziesz powtarzać tych samych dań dwa dni pod rząd. Najlepiej poświęćcie jeden wieczór, usiądźcie razem i przeszukajcie internet lub ulubione książki kucharskie w poszukiwaniu ciekawych inspiracji. Wypiszcie przepisy na kartce i przetestujcie je w kolejnych dniach. Na dobry początek Waszej drogi podrzucam chociażby pomysły na:

3. RATUNEK PRZED GŁODEM – SPRAWDZONE PRODUKTY

Drugie śniadanie powinno być zdrowe i różnorodne. To już wiemy. Wiem jednak również, że nie wszystkie dzieci tak ogromnie chętnie jedzą surowe owoce i warzywa. Nie wszystkie też są od razu otwarte na próbowanie i poznawanie nowych smaków. Pamiętajmy, że II śniadanie to przede wszystkim jedyny posiłek w ciągu 5-6 godzin w szkole, dziecko nie może być głodne. Nie zapełniajmy więc całej śniadaniówki super zdrowymi produktami, jeśli wiemy, że nasz maluch za nimi jeszcze (!) nie przepada. Oczywiście nie chodzi o to, by cały posiłek był spełnieniem dziecięcych zachcianek, ale znajome produkty na pewno pomogą mu przekonać się do zjedzenie chociaż części śniadania. Najlepiej stwórz listę 4-5 pewniaków i dodawaj je na zmianę do lunchboxa. W ten sposób Twój maluch nie będzie głodny a jednocześnie stopniowo będzie przekonywać się do nowych, może zdrowszych, smaków.

4. ZADBAJ O PIERWSZE WRAŻENIE

Dzieci jedzą oczami. Zresztą dorośli również. Naprawdę nie ma nic bardziej odbierającego apetyt niż drugie śniadanie rozgniecione pomiędzy książkami… Wiele maluchów nie toleruje również, gdy jedzenie jest ze sobą wymieszane. Warto zatem zainwestować w zestaw pudełek różnej wielkości lub dobry jakościowo lunchbox z oddzielnymi przegródkami, w którym podasz przekąski dobrze od siebie oddzielone. Świetnie sprawdzają się również kolorowe silikonowe foremki na muffinki, papierowe i foliowe torebki z różnymi wzorami czy piękna torba termiczna, w której umieścisz całe śniadanie. Nie popadajmy jednak w przesadę. Fajnie jeśli kanapki są estetyczne, ale nie każde śniadanie musi wyglądać, jak wyjęte żywcem z najlepszego bloga kulinarnego. Wyluzujmy 🙂 Ważne, by wyglądało ładnie i smakowało naszemu maluchowi.

zdrowy lunchbox

5. DODAJ SZCZYPTĘ MIŁOŚCI

Rodzinne posiłki sprawiają, że wszyscy mają większy apetyt! Jak jednak przekazać dziecku namiastkę rodzinnej atmosfery w plastikowym pudełku? Mała karteczka z napisem „Smacznego”, „Kocham Cię” czy „Powodzenia” może zdziałać cuda. A nawet jeśli Twoje dziecko nic nie zje, na pewno się uśmiechnie! Świetnie sprawdzają się również kolorowe naklejki, rysunki, czy pieczątki. Poprawiają humor i sprawiają, że dziecko z ciekawością zagląda do swojego śniadaniowego pudełka. Jeżeli wiesz, że dziecko będzie miało trudny dzień w szkole i spędzi tam sporo godzin, możesz od czasu do czasu dołożyć do śniadaniówki też jakieś małe słodkie co nieco. Świetnie sprawdzą się: wszystkie domowe wypieki, owsiane ciasteczka, kilka kostek deserowej czy gorzkiej czekolady, orzechy lub bakalie w czekoladzie, mini muffinki z owocami lub inne ulubione przekąski. Lepiej jednak unikać podawania słodyczy dzieciom każdego dnia.

Drugie śniadanie to naprawdę ważny posiłek dla Twojego dziecka. Często również jedyny w ciągu wielu godzin spędzonych w szkole. Czas zadbać o niego porządnie i przeprowadzić gruntowny remanent. Odkurz stare pomysły, wykorzystaj nowe pudełko, pozostaw kilka sprawdzonych dodatków, nie zapomnij o zdrowych składnikach i koniecznie dodaj szczyptę miłości. A może już niedługo Twoje dziecko będzie z niecierpliwością czekać właśnie na czas drugiego śniadania? Powodzenia! A jeśli masz sprawdzone własne pomysły na zjedzony z radością posiłek w szkole, daj koniecznie znać w komentarzach.

 

 

O Autorze

Jestem dietetykiem, psychologiem, żoną a od niedawna mamą całkiem głodnej Kruszyny. Pracuję jako psychodietetyk i uczę, jak pokochać jedzenie zdrową i rozsądną miłością. Fascynuje mnie żywienie dzieci, ciągle poznaje nowe metody wspierania ich w zostaniu w przyszłości prawdziwymi smakoszami. By uporządkować swoje myśli i podzielić się nimi z innymi założyłam bloga (http://szpinakrobibleee.pl/), na którym poruszam tematy dotyczące żywienia dzieci, psychodietetyki i gotowania.

KOMENTARZE
X

Wyszukaj swój produkt:








Przejdź do paska narzędzi