Skip to main content

Zatrzymywanie wody w organizmie – jak sobie z nim radzić?

2021-02-01

Porady, Zdrowie

Autor: Wałęka Agnieszka

Zatrzymywanie wody w organizmie to problem, z którym zmaga się bardzo dużo kobiet. Mam wrażenie, że temat związany z gromadzeniem wody w organizmie stał się „popularny” całkiem niedawno. Wydaje mi się, choć mogę się mylić, że dopóki nie mówiło (i nie pisało) się tyle o dietach, odchudzaniu i zdrowym stylu życia wiele kobiet mogło błędnie […]

Zatrzymywanie wody w organizmie to problem, z którym zmaga się bardzo dużo kobiet. Mam wrażenie, że temat związany z gromadzeniem wody w organizmie stał się „popularny” całkiem niedawno. Wydaje mi się, choć mogę się mylić, że dopóki nie mówiło (i nie pisało) się tyle o dietach, odchudzaniu i zdrowym stylu życia wiele kobiet mogło błędnie myśleć, że wystający brzuszek przy całkiem szczupłej sylwetce to zasługa zgromadzonego tłuszczu. Owszem, może tak być. Ale w wielu przypadkach to efekt zatrzymywania wody. Z resztą nie tylko na brzuchu, ale i na udach czy pupie (skutkiem jest tzw. cellulit wodny). Jak sobie z tym radzić?


Nawet nie wiecie, ile razy czytałam na forach, że dziewczyna jest załamana, bo w czasie okresu waży 2 kg więcej, niż parę dni wcześniej i że ma nagle brzuch „jak balon”. To właśnie efekt zatrzymywania wody, który wielu z nas towarzyszy w czasie „tych dni”. Dlatego między innymi nie jestem zwolenniczką codziennego ważenia się – naprawdę, przy braku świadomości można popaść w paranoję… Jeśli macie problem z zatrzymaniem wody (najczęściej dotyczy to kobiet – co za niesprawiedliwość!) – być może pomogą Wam domowe sposoby. Ale po kolei.

Przyczyny zatrzymywania wody w organizmie

1. Nadmiar soli w diecie. Sód, który jest w niej zawarty, w organizmie powinien znajdować się w równowadze z potasem, co pozwala na utrzymanie odpowiedniego ciśnienia osmotycznego (prościej mówiąc: odpowiedniego stopnia uwodnienia komórek). Obrzęki pojawiają się, gdy sodu w organizmie jest za dużo – jest on swego rodzaju pompą, która „wyciąga” wodę z komórek. Nadmiar płynu nie może być usunięty i zalega w tkankach.

2. Zbyt mała ilość płynów w diecie sprzyja gromadzeniu wody. Odpowiednie nawodnienie jest bardzo ważne. Za ten mały paradoks odpowiada hormon wazopresyna, powodujący zatrzymywanie wody przez nerki, a co za tym idzie – zmniejszone wydalanie moczu i gromadzenie wody przez organizm. Gdy jesteśmy odwodnieni, ilość wazopresyny rośnie, a zmniejsza się, gdy nawodnienie organizmu jest prawidłowe.

3. Alkohol – powoduje on rozszerzenie naczyń krwionośnych, co ułatwia przeniknie wody do przestrzeni międzykomórkowej. Kolejna przyczyna zatrzymywania wody.

4. Mała ilość ruchu, czyli długotrwałe siedzenie w jednej pozycji zmniejsza przepływ krwi i limfy, który sprzyja przenikaniu wody do tkanek i powstawaniu obrzęków.

5. Estrogeny – im więcej ich mamy, tym większe tendencje do powstawania opuchlizny, zwłaszcza przed okresem lub w czasie stosowania antykoncepcji hormonalnej. Dlatego właśnie mężczyźni są takimi szczęściarzami i ich problem zatrzymywania wody dotyka zdeeeecydowanie rzadziej – sprawką tego są hormony.

6. Niestety, również nieprawidłowa praca narządów takich, jak serce, wątroba, tarczyca czy nerki również może być przyczyną gromadzenia wody.

Proste sposoby na to, jak radzić sobie z zatrzymaną wodą

1. Zmniejsz ilość dodawanej soli do potraw.

2. Ogranicz fast foody i przetworzone jedzenie. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, jakie ilości soli dodają do nich producenci.

3. Jedz banany lub rodzynki – zawierają duże ilości potasu, który powinien pozostać w równowadze z sodem, aby utrzymać odpowiednie ciśnienie osmotyczne w organizmie.

4. Unikaj zbyt obcisłych ubrań – utrudniają odpływanie wody z dolnych partii ciała

5. Odpoczynek z nogami w górze? Owszem, może ułatwić odpłynięcie wody z dolnych części ciała 🙂

6. Podobna sprawa: odpoczywaj z prostymi nogami. Krzyżowanie ich ma negatywny wpływ na krążenie.

7. Ruch też jest niezwykle ważny – temu chyba nikt nie zaprzeczy!

8. Rzuć palenie – jeśli to Twój nałóg. Sprzyja zatrzymywaniu wody.

9. Pij dużo wody, liczy się również ta w owocach i warzywach – uzasadnienie w poprzednim punkcie 🙂

10. Jedz naturalne środki moczopędne – tj. żurawina (w postaci soku również może być) lub surówka z białej kapusty.

11. Ogranicz spożycie alkoholu

12. Jedz jogurty probiotyczne – zawierają żywe kultury bakterii wspomagające trawienie i zmniejszające niestrawność oraz uczucie „przepełnienia”

13. Witaminy A i C – zmniejszają kruchość naczynek krwionośnych, zmniejszają ilość wody zatrzymanej w organizmie. Poszukajcie ich w produktach, a nie w tabletkach! Witaminę C znajdziecie w owocach jagodowych – np. czarnej porzeczce, jagodach – teraz jest sezon! Witamina A, w postaci beta-karotenu również obecna jest w owocach – brzoskwiniach, mango, śliwkach, morelach – oraz warzywach: marchewce, szpinaku, pomidorach, brokułach i wielu innych.

14. Spożywaj mniejsze posiłki, ale częściej. Zamiast trzech jedz 5, a nawet 6 małych posiłków w ciągu dnia. Nie tylko utrzymasz prawidłowy poziom glukozy we krwi i zapobiegniesz jego wahaniom, ale też cały czas będziesz mieć uczucie sytości, a tym samym zmniejszysz chęć na podjadanie!

15. Wypróbuj napary – z ziół, pokrzywy, skrzypu, mniszka lub fiołka trójbarwnego. Działają moczopędnie, pomagając pozbyć się nadmiaru wody, ale również toksyn z organizmu.

16. Natka pietruszki: podobnie działa napar z korzenia pietruszki – ma właściwości moczopędne, antyseptycznie, rozkurczająco. Wystarczy drobno pokroić korzeń pietruszki („porcja” wielkości łyżki) i zalać go połową szklanki gorącej wody, przykryć na 20 minut i pić 2x dziennie między posiłkami.

17. Pij szklankę ciepłej wody z cytryną na czczo – pobudza metabolizm i oczyszcza przewód pokarmowy.

18. Jeśli puchną kostki, rób okłady z lodu – złagodzą obrzęk.

19. Pij yerba mate – ma właściwości moczopędne, ale też usuwa toksyny z organizmu.

20. Ogranicz spożycie cukru – również ma „zdolność” zatrzymywania wody!


AUTOR

Wałęka Agnieszka

Agnieszka Wałęka - magister inżynier technologii żywności i żywienia człowieka, a także trener personalny i nauczyciel matematyki. Miłośniczka masła orzechowego, wszelkiego rodzaju aktywności fizycznej, zdrowego odżywiania, ciekawostek dietetycznych i "strażniczka" sklepowych etykiet - zawsze wie, co w trawie piszczy i żaden produkt nie ma przed nią tajemnic :)

STRONA INTERNETOWA: http://www.katsuumi.pl



OPINIE ()

UDOSTĘPNIJ

0 / 420


Przeczytaj inne artykuły

Zobacz Wszystkie

E-booki

Korzystaj wtedy, kiedy potrzebujesz – na komputerze, tablecie czy telefonie.

Superfoods. Mała encyklopedia superpokarmów

45,90 zł


Zdrowe Drugie Śniadanie

45,00 zł


Piszemy Etykiety, Twoje kosmetyczne „zrób to sam”

44,00 zł


Dla Ciebie, Mamo

79,00 zł


Bądźmy w stałym kontakcie!

Zapisz się do newslettera i odbierz darmowy e-book dla dziecka i rodzica na temat drugiego śniadania!

Zawsze jesteś na bieżąco z nowymi artykułami

Wiesz, co dzieje się w świecie etykiet

Masz stały dostęp do naszych porad

Popularne kategorie

Czytamy Etykiety © 2021