Skip to main content

Zasady diety paleo

2016-04-14

Zdrowie

Autor: Ewa Burzyńska

Na czym polega dieta paleo? Paleo, według mnie, jest sposobem odżywiania. Nie jest dietą, trwającą od-do. Paleo to swoista ideologia, która promuje przede wszystkim zdrowie, i to właśnie na nie kładziemy tutaj nacisk. Utrata wagi jest przyjemnym skutkiem ubocznym, jednak nie powinno to być priorytetem w tej diecie. Dzięki paleo uczymy się własnego organizmu i […]

Na czym polega dieta paleo?

Paleo, według mnie, jest sposobem odżywiania. Nie jest dietą, trwającą od-do. Paleo to swoista ideologia, która promuje przede wszystkim zdrowie, i to właśnie na nie kładziemy tutaj nacisk. Utrata wagi jest przyjemnym skutkiem ubocznym, jednak nie powinno to być priorytetem w tej diecie. Dzięki paleo uczymy się własnego organizmu i odpowiedniego reagowania na jego bodźce.

Od czego to się zaczęło?

Paleo naśladuje sposób odżywiania naszych przodków – zbieraczy, łowców którzy żyli w czasach Paleolitu. Żywili się oni wtedy głównie roślinami, orzechami, nasionami, a w umiarkowanych ilościach: tłustym mięsem i owocami.  Głównym argumentem dla tego sposobu żywienia jest fakt, że człowiek odżywiał się w ten sposób przez około 2 miliony lat p.n.e. A rolnictwo i hodowla zwierząt zaczęły się rozwijać ok. 10 tysięcy lat temu. Ta zmiana spowodowała, że nasza dieta stała się bogata w zboża oraz nabiał. Niektóre badania dowodzą, że ludzki organizm nie zdążył w tym czasie w pełni wykształcić odpowiednich mechanizmów do trawienia tych składników. A to właśnie gluten i nabiał są jednymi z najsilniejszych alergenów. Przypadek?

Dlaczego paleo?

Okazuje się, że nasi przodkowie nie wiedzieli, czym jest alergia, miażdżyca, czy nowotwór. Dlaczego? Ponieważ nie zjadali tylu sztucznych dodatków wraz z obiadem. To wszechobecna chemia w żywności sprawia, że chorujemy. Przestaliśmy jeść prawdziwe jedzenie. Jemy produkty, z którymi nasz organizm sobie nie radzi i nie ma pojęcia, jak to strawić. Stąd się właśnie biorą nietolerancje pokarmowe, choroby autoimmunologiczne i wiele innych. Żywienie w stylu paleo zakłada jedzenie gęste odżywczo (czyli takie, które zawiera dużo witamin i mikroelementów) i jak najmniej przetworzone. To styl życia, który ma nas uchronić od chorób, a jeśli do takich już doszło – potrafi doprowadzić do poprawy samopoczucia i wyników badań. Tutaj nie liczymy kalorii, najadamy się do syta i słuchamy sygnałów naszego organizmu.

Zasady diety paleo

Jak już wspomniałam, na paleo jemy prawdziwe jedzenie. Podstawą naszej diety jest:

  • Mięso dobrej jakości, jaja, ryby, podroby (szczególnie polecana jest wątróbka)
  • Warzywa – powinny stanowić większość naszego talerza
  • Owoce
  • Tłuszcze! Nie boimy się ich i wybieramy zdrowe tłuszcze nierafinowane: oliwę z oliwek, awokado, smalec gęsi, olej kokosowy
  • Jeśli nie ma nietolerancji, dopuszcza się jedzenie pełnotłustego, ekologicznego nabiału
  • Jemy orzechy i nasiona w umiarkowanej ilości

Czego nie jemy?

  • Wszystkie zboża są wykluczone
  • Unikamy warzyw strączkowych ze względu na substancje antyodżywcze
  • Unikamy cukru (dopuszcza się niewielkie ilości naturalnego miodu, ksylitolu, stevii, syropu klonowego)
  • Wyrzucamy rafinowane oleje roślinne (margaryny, olej rzepakowy, olej słonecznikowy) – zawierają dużo prozapalnych kwasów tłuszczowych omega-6 oraz podczas ich rafinacji powstają tłuszcze trans, które są szczególnie niebezpieczne dla zdrowia.

Oczywiście taka żywność nie ma składu, jednak kiedy sięgamy po gotowe produkty, zwracamy uwagę na etykiety, żeby nasze jedzenie zawierało jak najmniej sztucznych dodatków.

Styl życia

Oprócz sposobu jedzenia staramy się również zmienić styl życia na bardziej zgodny z naturą. Bardzo ważna jest regulacja swojego rytmu snu. Najlepiej spać ok. 7-8 h w ciemnym pomieszczeniu. Najpóźniej powinniśmy się kłaść koło godziny 22.30 – później jest duża szansa, że nie zajdą prawidłowo procesy regeneracji i dlatego możemy czuć się zmęczeni, mimo że długo spaliśmy.

Istotną rolę odgrywa także aktywność fizyczna. Nasi przodkowie prowadzili bardzo aktywny tryb życia. Mamy to zapisane w genach. Siedzący tryb życia jest niezwykle zabójczy dla nas. Dzięki ćwiczeniom mamy więcej energii, wzmacniamy kości i stawy, utrzymujemy nasze mięśnie w dobrej kondycji.

Staramy się także pracować nad stresem. Jest on jednym z czynników wywołujących choroby cywilizacyjne, dlatego warto nauczyć się nad nim panować poprzez wyciszenie, kontakt z bliskimi, pozytywne nastawienie do życia.

Jakie są efekty?

Na paleo zazwyczaj następuje poprawa stanu zdrowia i samopoczucia. Ogrom warzyw, mięsa i tłuszczy sprawia, że przestajemy mieć napady głodu, jesteśmy syci na dłużej. Nie liczymy kalorii. Jemy tylko wtedy, gdy jesteśmy naprawdę głodni. Odzwyczajenie od cukru sprawia, że nie mamy ochoty podjadać. Stabilizuje się poziom glukozy we krwi. Zmniejszamy ilość toksyn, jaką zjada przeciętny człowiek wraz z jedzeniem przetworzonym. Taka dieta również wpływa bardzo korzystnie na florę bakteryjną w jelitach, ponieważ wraz z warzywami zjadamy duże ilości błonnika rozpuszczalnego, który dokarmia te „dobre bakterie”. Paleo przyczynia się do redukcji stanu zapalnego w organizmie, dlatego, kiedy już odzwyczaimy się od standardowego jedzenia, poczujemy znaczną ulgę.

Czy paleo jest dla każdego?

Dla każdego na pewno jest jedzenie jak najmniej przetworzone, bez dodatku cukru i konserwantów. Jednak sama dieta paleo nie jest dla każdego. Może być obciążająca dla sportowców, z powodu zbyt małej ilości węglowodanów (wtedy zazwyczaj wprowadza się bezglutenowe zboża, czyli odmianę paleo samuraj). Oczywiście taką dietą nie zainteresują się osoby, które nie chcą jeść mięsa.

Do poczytania:


AUTOR

Ewa Burzyńska

Ewa Burzyńska - Dietetyk, pasjonatka dietoterapii i medycyny funkcjonalnej. Wraz z mężem prowadzi bloga Paleo od kuchni http://paleoodkuchni.pl/ i pokazuje, że dieta bez zbóż, nabiału i cukru może być różnorodna, kolorowa i smaczna. W wolnych chwilach gotuje i czyta książki.

STRONA INTERNETOWA:



OPINIE ()

UDOSTĘPNIJ

0 / 420


Przeczytaj inne artykuły

Zobacz Wszystkie

E-booki

Korzystaj wtedy, kiedy potrzebujesz – na komputerze, tablecie czy telefonie.

Zdrowe Drugie Śniadanie

45,00 zł


Superfoods. Mała encyklopedia superpokarmów

45,90 zł


Piszemy Etykiety, Twoje kosmetyczne „zrób to sam”

44,00 zł


Dla Ciebie, Mamo

79,00 zł


Bądźmy w stałym kontakcie

Zapisz się do newslettera i odbierz darmowy e-book „W pełnym słońcu”!

Zawsze jesteś na bieżąco z nowymi artykułami

Wiesz, co dzieje się w świecie etykiet

Masz stały dostęp do naszych porad

Popularne kategorie

Czytamy Etykiety © 2021