Skip to main content

Wędliny i czerwone mięso – jeść czy nie jeść?

2015-10-27

Aktualności, Zdrowie

Autor: Kamila Kweczke

Międzynarodowy zespół ekspertów Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oznajmił, że przetworzone mięso zostało zaklasyfikowane jako rakotwórcze dla ludzi – zwiększa ryzyko raka jelita grubego. Przetworzone czyli poddane soleniu, konserwowaniu, fermentacji lub innemu procesowi w celu wzmocnienia smaku lub poprawy trwałości. Są to np. szynki, parówki, kiełbasy, konserwy mięsne. Czerwone mięso a zdrowie „Indywidualne ryzyko raka jelita grubego z powodu spożywania […]

Międzynarodowy zespół ekspertów Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oznajmił, że przetworzone mięso zostało zaklasyfikowane jako rakotwórcze dla ludzi – zwiększa ryzyko raka jelita grubego. Przetworzone czyli poddane soleniu, konserwowaniu, fermentacji lub innemu procesowi w celu wzmocnienia smaku lub poprawy trwałości. Są to np. szynki, parówki, kiełbasy, konserwy mięsne.

Czerwone mięso a zdrowie

Indywidualne ryzyko raka jelita grubego z powodu spożywania wędlin jest niskie, ale rośnie wraz z ilością spożywanego przetworzonego mięsa” – komentuje dr Kurt Straif z WHO. Dla porównania – konsumpcja wędlin przyczynia się do 34 tysięcy zgonów z powodu nowotworów rocznie, natomiast alkohol odpowiada za 600 tysięcy zgonów, a palenie papierosów uśmierca w ciągu roku milion ludzi! Natomiast czerwone mięso zostało sklasyfikowane jako prawdopodobnie rakotwórcze. Zebrane dowody wskazują na związek spożycia czerwonego mięsa z nowotworem jelita grubego. Istnieją również dowody łączące spożycie czerwonego mięsa z nowotworami trzustki oraz prostaty. Szczegóły znajdziecie tutaj – klik.

Myślisz, że czerwone mięso to tylko wołowina i wieprzowina? Mylisz się! Do czerwonego mięsa zalicza się wołowinę, cielęcinę, wieprzowinę, jagnięcinę, baraninę, koninę oraz mięso kozie. Do powstawania nowotworów przyczyniają się także inne czynniki jak np. dieta uboga w owoce, warzywa i błonnik, brak aktywności fizycznej, nadwaga i otyłość, spożywanie alkoholu. I oczywiście palenie papierosów! Istotną rolę odgrywają też geny. Dlatego ważne jest wprowadzanie pozytywnych zmian w swoim życiu. I pamiętasz o tym, że śmiech to podstawa? 🙂

Czerwone mięso i wędliny – jeść czy nie?

Nie musisz rezygnować ani z mięsa, ani z wędlin. Spożywaj po prostu produkty wysokiej jakości i w mniejszych ilościach. Jest ogromna różnica między tanim mięsem z supermarketu a organicznym. Mam na myśli smak, wartość odżywczą i cenę. Eksperci WHO sugerują, aby kosztem czerwonego mięsa żywić się częściej rybami, drobiem, fasolą. W tym przypadku również sprawdzi się zasada: wysoka jakość (zawsze się sprawdza). Uważam, że we wszystkim najważniejszy jest umiar. Od dawna ograniczam spożycie mięsa. Dzięki temu zaczęłam poznawać nowe smaki i tworzyć smaczne potrawy bezmięsne. Jeśli jem wędliny to tylko wysokiej jakości (bez zbędnych dodatków). Nie kupuję tanich szynkopodobnych produktów. Ty sam zadecydujesz co jest najlepsze dla Ciebie, ale pamiętaj o urozmaiceniu. Jeśli nie masz pomysłu czym zastąpić mięso zajrzyj tutaj – klik.

Co zamiast wędliny na kanapkę?

Nie musisz codziennie jeść kanapki z szynką na kolację. Możesz ją zamienić na np. serek wiejski (uwielbiam go łączyć z warzywami lub tuńczykiem) albo sałatki. Świetnym rozwiązaniem są pasztety roślinne, które idealnie pasują do pieczywa. Innym rozwiązaniem są serki naturalne jak np. Bieluch. Możesz również częściej robić odżywcze koktajle z warzywami. To jest świetny sposób na wprowadzenie wyższej ilości warzyw do diety.

Rozwiązań jest wiele, ale pamiętaj o tym, żeby Twoja dieta była urozmaicona i smaczna!


AUTOR

Kamila Kweczke

Jestem absolwentką Wydziału Technologii Żywności Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie ze specjalizacją Żywienie Człowieka z Dietetyką. Na co dzień czytam dla Was etykiety, a w wolnej chwili stawiam na kryminały :) Gdy tylko mam czas uciekam w góry, gdzie "ładuję swoje baterie".



OPINIE ()

UDOSTĘPNIJ

0 / 420


Przeczytaj inne artykuły

Zobacz Wszystkie

E-booki

Korzystaj wtedy, kiedy potrzebujesz – na komputerze, tablecie czy telefonie.

Mniejsożercy – czyli jak zdrowo ograniczyć mięso

49,00 zł


Włos Ci z głowy nie spadnie

59,00 zł


Dla Ciebie, Mamo

69,00 zł


Zdrowe Drugie Śniadanie

45,00 zł


Bądźmy w stałym kontakcie!

Zapisz się na newsletter i odbierz darmowy prezent w postaci e-booka "Drugie śniadanie do szkoły i pracy".

Zawsze jesteś na bieżąco z nowymi artykułami

Wiesz, co dzieje się w świecie etykiet

Masz stały dostęp do naszych porad

Popularne kategorie

Czytamy Etykiety © 2022