Wędliny i czerwone mięso – jeść czy nie jeść?

Kategoria: Aktualności , Zdrowie

Międzynarodowy zespół ekspertów Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oznajmił, że przetworzone mięso zostało zaklasyfikowane jako rakotwórcze dla ludzi – zwiększa ryzyko raka jelita grubego. Przetworzone czyli poddane soleniu, konserwowaniu, fermentacji lub innemu procesowi w celu wzmocnienia smaku lub poprawy trwałości. Są to np. szynki, parówki, kiełbasy, konserwy mięsne.

Czerwone mięso a zdrowie

Indywidualne ryzyko raka jelita grubego z powodu spożywania wędlin jest niskie, ale rośnie wraz z ilością spożywanego przetworzonego mięsa” – komentuje dr Kurt Straif z WHO. Dla porównania – konsumpcja wędlin przyczynia się do 34 tysięcy zgonów z powodu nowotworów rocznie, natomiast alkohol odpowiada za 600 tysięcy zgonów, a palenie papierosów uśmierca w ciągu roku milion ludzi! Natomiast czerwone mięso zostało sklasyfikowane jako prawdopodobnie rakotwórcze. Zebrane dowody wskazują na związek spożycia czerwonego mięsa z nowotworem jelita grubego. Istnieją również dowody łączące spożycie czerwonego mięsa z nowotworami trzustki oraz prostaty. Szczegóły znajdziecie tutaj – klik.

Myślisz, że czerwone mięso to tylko wołowina i wieprzowina? Mylisz się! Do czerwonego mięsa zalicza się wołowinę, cielęcinę, wieprzowinę, jagnięcinę, baraninę, koninę oraz mięso kozie. Do powstawania nowotworów przyczyniają się także inne czynniki jak np. dieta uboga w owoce, warzywa i błonnik, brak aktywności fizycznej, nadwaga i otyłość, spożywanie alkoholu. I oczywiście palenie papierosów! Istotną rolę odgrywają też geny. Dlatego ważne jest wprowadzanie pozytywnych zmian w swoim życiu. I pamiętasz o tym, że śmiech to podstawa? 🙂

różnorodne posiłki

Czerwone mięso i wędliny – jeść czy nie?

Nie musisz rezygnować ani z mięsa, ani z wędlin. Spożywaj po prostu produkty wysokiej jakości i w mniejszych ilościach. Jest ogromna różnica między tanim mięsem z supermarketu a organicznym. Mam na myśli smak, wartość odżywczą i cenę. Eksperci WHO sugerują, aby kosztem czerwonego mięsa żywić się częściej rybami, drobiem, fasolą. W tym przypadku również sprawdzi się zasada: wysoka jakość (zawsze się sprawdza). Uważam, że we wszystkim najważniejszy jest umiar. Od dawna ograniczam spożycie mięsa. Dzięki temu zaczęłam poznawać nowe smaki i tworzyć smaczne potrawy bezmięsne. Jeśli jem wędliny to tylko wysokiej jakości (bez zbędnych dodatków). Nie kupuję tanich szynkopodobnych produktów. Ty sam zadecydujesz co jest najlepsze dla Ciebie, ale pamiętaj o urozmaiceniu. Jeśli nie masz pomysłu czym zastąpić mięso zajrzyj tutaj – klik.

Co zamiast wędliny na kanapkę?

Nie musisz codziennie jeść kanapki z szynką na kolację. Możesz ją zamienić na np. serek wiejski (uwielbiam go łączyć z warzywami lub tuńczykiem) albo sałatki. Świetnym rozwiązaniem są pasztety roślinne, które idealnie pasują do pieczywa. Innym rozwiązaniem są serki naturalne jak np. Bieluch. Możesz również częściej robić odżywcze koktajle z warzywami. To jest świetny sposób na wprowadzenie wyższej ilości warzyw do diety.

Rozwiązań jest wiele, ale pamiętaj o tym, żeby Twoja dieta była urozmaicona i smaczna!

AUTOR

Kamila

Jestem absolwentką Wydziału Technologii Żywności Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie ze specjalizacją Żywienie Człowieka z Dietetyką. Na co dzień czytam dla Was etykiety, a w wolnej chwili stawiam na kryminały :) Gdy tylko mam czas uciekam w góry, gdzie "ładuję swoje baterie".

Brak komentarzy
Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

W trosce o Twoje zdrowie

Ta witryna korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z polityką plików cookies.