Skip to main content

Jedz sezonowo w marcu!

2022-02-28

Zdrowie

Autor: Wałęka Agnieszka

Warto jeść sezonowo i lokalnie 🙂 O zaletach takiego sposobu odżywiania możecie przeczytać tutaj – klik. Cebula dymka, sałata, rzodkiewka W marcu w końcu mamy większy wybór. Nowością są: cebula dymka, sałata i rzodkiewka. Cebula dymka charakteryzuje się łagodnym smakiem i ma białą, czasem kremową barwę. Szczypiorek z cebuli dymki zasobny jest w witaminę C, […]

Warto jeść sezonowo i lokalnie 🙂 O zaletach takiego sposobu odżywiania możecie przeczytać tutaj – klik.


Cebula dymka, sałata, rzodkiewka

W marcu w końcu mamy większy wybór. Nowością są: cebula dymka, sałata i rzodkiewka.

Cebula dymka charakteryzuje się łagodnym smakiem i ma białą, czasem kremową barwę. Szczypiorek z cebuli dymki zasobny jest w witaminę C, karoten, składniki mineralne i siarkę. Natomiast sałata masłowa kojarzy mi się ze śmietaną (polecam śmietanowy wpis – klik). Często nie mogłam się doczekać sezonu na taką świeżą i pyszną sałatę. I uwielbiam taką formę „surówki” do obiadu. Sałata zawiera witaminy A, C, PP, E, a także potas, wapń, żelazo, magnez i fosfor. Ułatwia procesy trawienia.

Rzodkiewka kojarzy się z wiosną 🙂 To najpopularniejsza nowalijka . To idealny dodatek do kanapek, sałatek i twarożku. Obfituje w witaminę C oraz witaminy z grupy B. Ponadto jest źródłem potasu, fosforu, wapnia, żelaza i manganu. Ponadto zawiera olejek gorczycowy, który nadaje jej charakterystyczny, ostry smak oraz właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne. Ułatwia trawienie i pobudza apetyt.

Warto wspomnieć o kapuście – 

Nowalijki – ostrożnie

Chciałam jeszcze dodać kilka słów odnośnie nowalijek, czyli pierwszych młodych warzyw uprawianych na wiosnę, pochodzących z upraw szklarniowych. Jako, że warzywa te są intensywnie nawożone to mogą one zawierać wysokie ilości azotanów. Skutki zbyt wysokiego pobrania azotanów (które przekształcają się w azotyny) mogą być poważne (powstanie na ten temat osobny wpis). Aby się przed tym uchronić pamiętaj, żeby:

  • bardzo dokładnie myć warzywa, ponieważ azotany rozpuszczają się w wodzie i np. dokładnie umycie czy nawet moczenie sałaty obniża w niej ich zawartość,
  • nie kupować zwiędniętych i pomarszczonych warzyw (warzywa zawierające wysokie ilości azotanów szybciej więdną),
  • nie przechowuj warzyw w szczelnych, plastikowych opakowaniach – brak dostępu tlenu przyspiesza przekształcanie azotanów w azotyny,
  • wybieraj mniejsze i jędrne warzywa.


AUTOR

Wałęka Agnieszka

Agnieszka Wałęka - magister inżynier technologii żywności i żywienia człowieka, a także trener personalny i nauczyciel matematyki. Miłośniczka masła orzechowego, wszelkiego rodzaju aktywności fizycznej, zdrowego odżywiania, ciekawostek dietetycznych i "strażniczka" sklepowych etykiet - zawsze wie, co w trawie piszczy i żaden produkt nie ma przed nią tajemnic :)

STRONA INTERNETOWA: http://www.katsuumi.pl



OPINIE ()

UDOSTĘPNIJ

0 / 420


Przeczytaj inne artykuły

Zobacz Wszystkie

E-booki

Korzystaj wtedy, kiedy potrzebujesz – na komputerze, tablecie czy telefonie.

Mniejsożercy – czyli jak zdrowo ograniczyć mięso

49,00 zł


Włos Ci z głowy nie spadnie

59,00 zł


Dla Ciebie, Mamo

69,00 zł


Zdrowe Drugie Śniadanie

45,00 zł


Bądźmy w stałym kontakcie!

Zapisz się na newsletter i odbierz darmowy prezent w postaci e-booka "Drugie śniadanie do szkoły i pracy".

Zawsze jesteś na bieżąco z nowymi artykułami

Wiesz, co dzieje się w świecie etykiet

Masz stały dostęp do naszych porad

Popularne kategorie

Czytamy Etykiety © 2022