Jedz sezonowo w październiku, czyli kilka słów o orzechach

Kategoria: Zdrowie

Niedawno skończyło się lato i zaczęła się jesień. Dla niektórych to powód do radości, a inni z tego względu rozpaczają. Ja zdecydowanie należę do pierwszej grupy. Poza tym oznacza to ogromne zmiany w kuchni! Więcej zup! U mnie już się zaczął okres panowania śliwek, jabłek, gruszek, dyni, orzechów i zup!

Orzechowe szaleństwo

Z przyjemnością wspominam brudne dłonie od zbierania orzechów włoskich w ogródku mojej przyjaciółki. Orzechy mocno kojarzą mi się z jesienią! Dlatego pora na przybliżenie ich wartości odżywczych. Każdy słyszał, że orzechy włoskie są zdrowe i trzeba je jeść, ponieważ dobrze wpływają na pracę mózgu. Przecież taki orzech włoski wygląda jak mózg, prawda? 🙂 Pora na zastrzyk informacji!

Orzechy włoskie królem wśród orzechów

Orzechy włoskie korzystnie wpływają na czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych:

  • w  porównaniu do innych orzechów zawierają najwięcej niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) oraz kwasów omega-3. Garść orzechów (7 sztuk, ok. 28 g) pokrywa dzienne zapotrzebowanie na kwas alfa-linolenowy (omega-3), który pomaga w utrzymaniu prawidłowego rytmu serca i zapobiega miażdżycy. Istotne jest to, że w tych orzechach zachowany jest prawidłowy stosunek NNKT z rodziny n-6 i n-3 (kwas alfa-linolenowy) – nadmierne dysproporcje mogą prowadzić do stanów patofizjologicznych.
  • stanowią źródło witaminy B6, która pomaga kontrolować poziom niekorzystnej dla serca homocysteiny. Badania wykazały, że spożywanie orzechów włoskich (64 g dziennie przez sześć tygodni), przy jednoczesnym stosowaniu diety niskotłuszczowej, prowadziło do obniżenia stężenia triglicerydów, cholesterolu całkowitego i frakcji LDL-cholesterolu (potocznie nazywanej „złą”), a także wzrost frakcji HDL-cholesterolu (potocznie nazywanej „dobrą”). Uwaga! Polecam zapoznać się z artykułem, który wyjaśnia czy powinniśmy traktować cholesterol jak wroga – klik.

Zaleca się spożywanie orzechów włoskich w profilaktyce m.in. nowotworów, cukrzycy, chorób układu krążenia, osteoporozy i choroby Alzheimera. Co więcej, spożywanie orzechów włoskich wpływa na pobudzenie pracy mózgu oraz na złagodzenie stanów depresyjnych. Dlatego studenci powinny o nich pamiętać w okresie sesji i zjeść ich garść przed egzaminem. Tak naprawdę to każdy na co dzień powinien o nich pamiętać – przecież nasz mózg codziennie wykonuje ciężką pracę!

Niektórzy unikają orzechów ze względu na ich wysoką kaloryczność (ok. 660 kcal w 100 g). Jednak nie bójcie się kalorii ani tłuszczu z orzechów! Jak wyżej napisałam, tłuszcz z orzechów pozytywnie wpływa na nasz organizm. Dlatego apeluję – nie bójmy się orzechów włoskich! Warto je dodawać np. do owsianki czy jaglanki. Można je również pochrupać, gdy złapie nas mały głód. Dlatego warto je mieć zawsze przy sobie – w torebce albo plecaku.

dlaczego warto jeść orzechy

Orzechy laskowe chronią serce!

Orzechy laskowe są cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, w szczególności kwasu oleinowego, żelaza, magnezu i fosforu. Są znane głównie ze względu na zawartość witaminy E, która jest niezbędna dla zachowania zdrowego mięśnia sercowego oraz pozostałych mięśni organizmu. Ponadto jest konieczna dla prawidłowego działania układu rozrodczego oraz chroni przed anemią. Inną pozytywną właściwością witaminy E występującej w orzechach laskowych jest neutralizowanie czynników prowadzących do zachorowań na raka. Tyle zalet!

Zaledwie garść (25 g) orzechów laskowych dziennie może stanowić bardzo dobrą ochronę przed wieloma chorobami. Badania wykazują, że osoby spożywające orzechy laskowe lub olej z orzechów laskowych są o 50% mniej zagrożone śmiercią z powodu zawału serca, w porównaniu z tymi, którzy tych orzechów nie jedzą.

Nie rezygnujcie z orzechów laskowych z powodu ich kaloryczności (ok. 660 kcal w 100 g). Są one zdrowe i pyszne! Orzechy nie wpłyną niekorzystnie na sylwetkę, ale batonik czy frytki – tak.

Niestety orzechy są silnym alergenem, dlatego wiele osób nie może ich jeść. Natomiast wszystkim innym je polecam!

Zastanawiacie się na jakie warzywa trwa w październiku sezon? Poniżej znajdziecie podpowiedź:

na jakie warzywa trwa sezon w październiku

 

AUTOR

Kamila

Jestem absolwentką Wydziału Technologii Żywności Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie ze specjalizacją Żywienie Człowieka z Dietetyką. Na co dzień czytam dla Was etykiety, a w wolnej chwili stawiam na kryminały :) Gdy tylko mam czas uciekam w góry, gdzie "ładuję swoje baterie".

Brak komentarzy
Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

W trosce o Twoje zdrowie



Ta witryna korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z polityką plików cookies.