Skip to main content

Dlaczego warto jeść ogórki?

2022-05-03

Porady, Zdrowie

Autor: Wałęka Agnieszka

Uwielbiam ogórki. Latem to jedne z tych warzyw, które najchętniej jem. Nie tylko są mega uniwersalne w kuchni (dobrze smakują w zupie, na kanapkach, w sałatce, a nawet w postaci chłodnika) – nie każdy zdaje sobie sprawę, że to także naprawdę wartościowe pożywienie! Wartości odżywcze ogórka Właściwie jest to „przekąska”, którą możemy zajadać bez wyrzutów sumienia. Są […]

Uwielbiam ogórki. Latem to jedne z tych warzyw, które najchętniej jem. Nie tylko są mega uniwersalne w kuchni (dobrze smakują w zupie, na kanapkach, w sałatce, a nawet w postaci chłodnika) – nie każdy zdaje sobie sprawę, że to także naprawdę wartościowe pożywienie!


Wartości odżywcze ogórka

Właściwie jest to „przekąska”, którą możemy zajadać bez wyrzutów sumienia. Są niskokaloryczne (6-8 kcal/100g), a ponad 90% stanowi w nich woda. Zatem mogą być świetnym „źródłem” nawodnienia w upalne dni. Pamiętajmy, że dostarczana do organizmu woda to nie tylko to, co wypijamy, ale też to, co zjadamy np. w płynnych pokarmach, owocach czy warzywach. Uważam, że na plażę 1000 razy lepiej wziąć pokrojone ogórki, niż paczkę chipsów – zamiast zapchać się bezwartościowymi przekąskami, możemy się nimi nawet orzeźwić.

W miąższu ogórka znajdziemy pewne pokłady prowitaminy A czyli beta-karotenu (naturalnie mniejsze, niż np. w dyni – ale są!) , a także witaminy C i witamin z grupy B (B1, B3 i B6). Poza nimi znajduje się w nich kwas foliowy (ogromnie ważny dla kobiet ciężarnych) i składniki mineralne: cynk, potas, fosfor, żelazo, wapń sód i magnez. Najwięcej składników obecnych jest w skórce  i pamiętajmy, że nie są to takie ilości, jak w przypadku np. pełnoziarnistych zbóż czy ryb. W ogórkach znajdziemy również błonnik, który poprawia perystaltykę jelit, a także zwiększa uczucie sytości, zapobiegając poźniejszemu podjadaniu 🙂

Jak ogórki wpływają na zdrowie? 

1. Zawierają związki, które działają alkalizująco na organizm, co pomaga utrzymać gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu,

2. Dzięki niskiej kaloryczności i dużej zawartości wody stanowią dobry składnik diet odchudzających,

3. Wspomagają metabolizm i oczyszczanie organizmu, a także zapobiegają zatrzymywaniu wody i powstawaniu obrzęków, co jest zmorą wielu kobiet i osób zmagających się np. z chorobami nerek,

4. Ogórki poprawiają trawienie dzięki zawartości błonnika, zapobiegają zaparciom,

5. Mają zastosowanie w kosmetyce, ponieważ zmniejszają opuchliznę oraz cienie pod oczami. Świetnie wpływają na skórę. Pewnie nie raz widzieliście na filmach, jak kobiety zakładają sobie plasterki ogórka na oczy 🙂

6. Ekstrakt z ogórka działa łagodząco na skórę,  podrażnienia, odświeża i tonizuje ją, zmniejsza widoczność porów,

7. Zastosowanie znajdują także pestki – można robić z nich napary, które niwelują dolegliwości związane z układem wydalniczym i nerkami,Pestki ogórka również korzystnie działają na organizm człowieka. Sporządzone z nich napary, niwelują dolegliwości układu moczowego.

8. Przynoszą ulgę w oparzeniach słonecznych

9. Systematyczne spożycie ogórków może  nawet pomóc rozpuścić i usunąć kamienie nerkowe!

10. Ogórki zawierają takie składniki, jak lariciresinol, secoisolariciresinol oraz pinoresinol. Pomagają one zapobiec niektórym rodzajom nowotworów, takich jak np. rak piersi, macicy, jajników oraz rak prostaty,

11. Ogórki wspomagają regulowanie cholesterolu (poprzez dostarczenie steroli roślinnych, budową przypominającą cholesterol), ciśnienia krwi i poziomu cukru we krwi,

12. Sok z ogórka pomaga w leczeniu dziąseł i odświeża oddech 🙂

13. Zawierają krzemionkę, która wzmacnia włosy i paznokcie, tkankę łączną (w tym stawy). Oprócz tego, ogórki również zawierają siarkę, która przyspiesza wzrost włosów,

14. Ogórki zjedzone przed snem po imprezie, zapobiegają bólom głowy następnego dnia 🙂


AUTOR

Wałęka Agnieszka

Agnieszka Wałęka - magister inżynier technologii żywności i żywienia człowieka, a także trener personalny i nauczyciel matematyki. Miłośniczka masła orzechowego, wszelkiego rodzaju aktywności fizycznej, zdrowego odżywiania, ciekawostek dietetycznych i "strażniczka" sklepowych etykiet - zawsze wie, co w trawie piszczy i żaden produkt nie ma przed nią tajemnic :)

STRONA INTERNETOWA: http://www.katsuumi.pl



OPINIE ()

UDOSTĘPNIJ

0 / 420


Przeczytaj inne artykuły

Zobacz Wszystkie

E-booki

Korzystaj wtedy, kiedy potrzebujesz – na komputerze, tablecie czy telefonie.

Mniejsożercy – czyli jak zdrowo ograniczyć mięso

49,00 zł


Włos Ci z głowy nie spadnie

59,00 zł


Dla Ciebie, Mamo

69,00 zł


Zdrowe Drugie Śniadanie

45,00 zł


Bądźmy w stałym kontakcie!

Zapisz się na newsletter i odbierz darmowy prezent w postaci e-booka "Drugie śniadanie do szkoły i pracy".

Zawsze jesteś na bieżąco z nowymi artykułami

Wiesz, co dzieje się w świecie etykiet

Masz stały dostęp do naszych porad

Popularne kategorie

Czytamy Etykiety © 2022