Skip to main content

Dlaczego warto jeść drugie śniadanie?

2020-08-20

Porady, Zdrowie

Autor: Wałęka Agnieszka

Za nami powrót do szkoły – w tym roku dość wyjątkowy. Kilka rzeczy pozostaje jednak niezmiennych – np. to, że drugie śniadanie to podstawa. Zresztą warto szykować je nie tylko dzieciom do szkoły, ale też sobie do pracy czy na uczelnię! Pomaga się skoncentrować Śniadanie zjedzone z rana wystarcza na ok.3, max 4 godziny. Tymczasem […]

Za nami powrót do szkoły – w tym roku dość wyjątkowy. Kilka rzeczy pozostaje jednak niezmiennych – np. to, że drugie śniadanie to podstawa. Zresztą warto szykować je nie tylko dzieciom do szkoły, ale też sobie do pracy czy na uczelnię!

Pomaga się skoncentrować

Śniadanie zjedzone z rana wystarcza na ok.3, max 4 godziny. Tymczasem uczniowie przebywają w szkole zwykle co najmniej 5 godzin – a licząc zajęcia dodatkowe i dojazdy, wyjdzie nawet i z 7. W tym czasie warto zapewnić dziecku odpowiedni posiłek – organizm, który jest głodny, nie pracuje tak wydajnie jak powinien, ma mniej energiii i trudniej mu się skoncentrować. Głodny człowiek nie skupia się na tym, na czym w danej chwili powinien – a przecież uczeń w szkole wykonuje wiele czynności, które wymagają skupienia – takich jak notowanie, rozwiązywanie zadań, słuchanie, rozumienie, pisanie sprawdzianów. Organizm powinien dostać odpowiednią dawkę wartości odżywczych i energii. Dotyczy to zresztą nie tylko uczniów, ale też studentów czy dorosłych, pracujących na etacie – głód może po prostu zmniejszać wydajność pracy. Odpowiednio skomponowany posiłek powinien zawierać witaminy z grupy B, magnez i wapń, które zwiększają przewodnictwo impulsów nerwowych, pomagając w szybszym myśleniu i skupieniu.

Dodaje energii i zapobiega podjadaniu

Drugie śniadanie może wydawać się niepozorne, ale według dietetyków, jest to naprawdę ważny posiłek. Pomaga on w dostarczeniu organizmowi odpowiedniej porcji energii w pierwszej części dnia, kiedy wykazujemy dużą aktywność „zawodowo-szkolną”. Wiele osób pomija ten posiłek w obawie, że w rezultacie zje za dużo kalorii w ciągu całego dnia. Nie do końca tak jest – jedząc drugie śniadanie, zapobiegamy napadom głodu w przerwach między pierwszym śniadaniem a obiadem, podczas których sięgamy często po niezdrowe przekąski. „Przegłodzenie” się przed południem skutkuje też większym apetytem wieczorem – kiedy ilość dostarczonych kalorii powinna być bardziej ograniczona. W rezultacie tę okołopołudniową lukę energetyczną rekompensujemy sobie później z nawiązką. Pamiętajcie – organizm do południa potrzebuje więcej energii, niż wieczorem!

Pomaga dbać o regularność posiłków

W poprzednim punkcie trochę już do tego nawiązałam – to właśnie kwestia podjadania i tej nieregularności posiłków. Jedząc drugie śniadanie, nabieramy po prostu nawyku regularniejszego jedzenia. Dzięki temu zapobiegamy też nagłej hipoglikemii poposiłkowej (czyli spadkom poziomu glukozy spowodowanym dłuższą przerwą między posiłkami) i odwrotnie – nagłym wzrostom stężenia glukozy (zwłaszcza po spożyciu dużej ilości węglowodanów prostych i innych produktów z wysokim indesem glikemicznym – a takimi zwykle są przekąski między posiłkami). Organizm pewnych składników nie potrafi kumulować – dlatego istotne jest regularne dostarczanie ich, a nie „za dużo na raz!”.

Zapewnia dobre samopoczucie

Niezjedzenie drugiego śniadania może powodować nagłe kurczenie i rozkurczanie się naczyń krwionośnych – u wielu osób (jednak nie jest to regułą, bo każdy organizm jest inny) jest to przyczyna silnych bólów głowy. Głód powoduje też spadek siły fizycznej i prowadzi do roztargnienia, poddenerwowania i zniechęcenia. Zjedzenie smacznego, wartościowego drugiego śniadania (bogatego w białko, węglowodany złożone i warzywa) powinno poprawić nastrój 🙂

Głód może znacznie zmniejszać możliwości naszego organizmu – dlatego dbajmy o to, aby jeść regularnie – a drugie śniadanie powinno być jednym z ważniejszych posiłków!


AUTOR

Wałęka Agnieszka

Agnieszka Wałęka - magister inżynier technologii żywności i żywienia człowieka, a także trener personalny i nauczyciel matematyki. Miłośniczka masła orzechowego, wszelkiego rodzaju aktywności fizycznej, zdrowego odżywiania, ciekawostek dietetycznych i "strażniczka" sklepowych etykiet - zawsze wie, co w trawie piszczy i żaden produkt nie ma przed nią tajemnic :)

STRONA INTERNETOWA: http://www.katsuumi.pl



OPINIE ()

UDOSTĘPNIJ

0 / 420


Przeczytaj inne artykuły

Zobacz Wszystkie

E-booki

Korzystaj wtedy, kiedy potrzebujesz – na komputerze, tablecie czy telefonie.

Zdrowe Drugie Śniadanie

45,00 zł


Superfoods. Mała encyklopedia superpokarmów

45,90 zł


Piszemy Etykiety, Twoje kosmetyczne „zrób to sam”

44,00 zł


Dla Ciebie, Mamo

79,00 zł


Bądźmy w stałym kontakcie!

Zapisz się do newslettera i odbierz darmowy e-book dla dziecka i rodzica na temat drugiego śniadania!

Zawsze jesteś na bieżąco z nowymi artykułami

Wiesz, co dzieje się w świecie etykiet

Masz stały dostęp do naszych porad

Popularne kategorie

Czytamy Etykiety © 2021