Skip to main content

Kilka słów o świadomej konsumpcji żywności

2016-12-01

Jak czytać etykiety, Porady, Zdrowie

Autor: Karolina Wieloch

Statystycznie, co trzeci ankietowany chce być „na czasie”, podążać za trendami. Jacy jesteśmy w kwestii żywności i jak często pracujemy nad swoim „Food IQ”? W dobie wszechobecnego Internetu jest to banalnie proste – prawie na każdym stole można dostrzec leżący smartfon, dzięki któremu wygooglowanie dowolnego hasła zajmuje zaledwie kilka chwil. Jest to chyba najchętniej wykorzystywane rozwiązanie, […]

Statystycznie, co trzeci ankietowany chce być „na czasie”, podążać za trendami. Jacy jesteśmy w kwestii żywności i jak często pracujemy nad swoim „Food IQ”? W dobie wszechobecnego Internetu jest to banalnie proste – prawie na każdym stole można dostrzec leżący smartfon, dzięki któremu wygooglowanie dowolnego hasła zajmuje zaledwie kilka chwil. Jest to chyba najchętniej wykorzystywane rozwiązanie, by stać się świadomym konsumentem, a więc takim, który czerpie z żywności znacznie więcej korzyści, niż tylko zaspokojenie głodu. Jak się okazuje, nie tylko dbałość o sylwetkę czy samopoczucie kreują nasz wybór, ale przede wszystkim ewolucja współczesnego myślenia i wiedzy, ukształtowanej przez podróże, poznawanie kuchni całego świata oraz rozwój nauki.

Trend better-for-you staje się nawykiem współczesnego konsumenta

Według podsumowania z 2015 roku przygotowanego przez zespół analityków Google, człowiek jest najbardziej zmotywowany do zmiany swojego żywienia na początku tygodnia, ponieważ właśnie wtedy ustala tygodniowy plan działania. Najprawdopodobniej właśnie w tak bardzo znienawidzone poniedziałki najczęściej poszukujemy informacji o zdrowej żywności.

Co to jest transparentność żywności i jak objawia się na rynku spożywczym?

Trend „Better for you” łączy się ze starannym selekcjonowaniem spożywanej żywności tak, by dostarczyć z posiłkiem jak najwięcej korzystnych składników. Dlatego tak ważna staje się transparentność żywności, którą można rozumieć jako jasny przekaz w temacie użytych surowców, prostej listy składników najlepiej pochodzenia naturalnego, bez zbędnych konserwantów, stabilizatorów i innych polepszaczy żywności. Tzw. czysta etykieta jest świetnie zapowiadającą się techniką zjednywania sobie konsumentów przez marki.
Dzięki wielu kampaniom, np. „Śniadania na trawie” (Poznań) oraz food-trucki, czy wręcz wstrząsającym skandalom żywnościowym, np. skażenie wołowiny wywołane bakterią E. coli 0157:H7 oraz choroba szalonych krów, współczesny konsument wie, czego unikać w składzie swoich produktów żywnościowych, a zaufane źródło pochodzenia składników staje się główną determinantą zakupu.
Marki coraz częściej decydują się na droższe surowce, wspierając tym samym możliwość rozwoju swoich dostawców, np. tych produkujących żywność organiczną. Im bardziej zrozumiała dla konsumenta etykieta i składniki zapewniające dodatkowe benefity, tym lepsza reklama produktu i promującej ją marki.
W Polsce „wyczyszczone etykiety” są najbardziej zauważalne w branży nabiałowej.

  • Hochland wypuścił serię kultowego serka Almette, wolnego od zagęstników, barwników i konserwantów
  • Dobrze na rynku prezentują się serki Maluta (Serek naturalny oraz Serek chudy 0%)
  • Mlekowita (Mozzarella, Twaróg Chudy, Masło Polskie)
  • Jana (Twaróg solankowy wędzony)
  • Turek (NaTurek puszysty).
Jakie inne, korzystne dla zdrowia tendencje żywnościowe spotykamy na rynku? Czy dotrą do Polski?

Hampton Creek Foods, to ciekawy producent żywności z San Fransisco, którego mottem jest wytwarzanie bardziej zrównoważonego, zdrowszego jedzenia na bazie roślin – to rozwiązanie dla wegan i zwolenników żywności organicznej. Z kolei Unilever (Hellmann’s) wyprodukował cała linię asortymentową „Carefully Crafted Dressing & Sandwich Spread”, w której znalazł się zarówno wegański dressing (egg-free), jak i majonez na bazie jajek z wolnego wybiegu (cage-free eggs).
Kolejnym łatwo zauważalnym kierunkiem są tzw. produkty żywnościowe „free form”. Na sklepowych półkach aż roi się od haseł typu: „sugar-free”, „gluten- free”, „preservative-free”. Skoro jeden niepożądany składnik wykluczono, trzeba go zastąpić innym, zwykle według aktualnego trendu działającym korzystniej.

Co z tym cukrem?

Producenci zdrowej żywności decydują się na ograniczenie lub wyeliminowanie ze swoich produktów cukru. Zamiast niego często występuje dobrze znana stewia. Interesująca jest też inna substancja pochodzenia naturalnego – palatynoza (izomaltuloza), która ze względu na działanie hamujące rozwój bakterii jamy ustnej nazywana jest „cudownym cukrem” (często występuje w preparatach dla dzieci). Ponadto ma niski indeks glikemiczny przyjazny cukrzykom. Energia uzyskiwana podczas jej trawienia uwalniana jest w bardziej zrównoważony sposób i przez dłuższy czas, a w połączeniu z ćwiczeniami fizycznymi wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej, a więc i proces odchudzania! Podobnie innowacyjną, a zarazem obco brzmiącą alternatywą cukru jest Smallanthus sonchifolius, potocznie bulwa Yacon’u, przypominająca klasycznego ziemniaka. Zawiera ok. 20 różnych cennych aminokwasów, błonnik, witaminy i składniki mineralne, enzymy, a przede wszystkim, aż do 67% fruktooligosacharydów (FOS), które nadają słodki smak. Co ważne, FOS nie mogą być wchłaniane przez organizm człowieka i stanowią świetny prebiotyk, a więc „wspomagacz” pożytecznej mikroflory układu pokarmowego. Podobnie jak palatynoza, yacon wspomaga walkę z otyłością oraz jest przyjazny dla diabetyków. Yacon’owe chipsy? Dlaczego nie.

Wspomóż układ trawienny, czyli żywność probiotyczna

Żywność probiotyczna to trend, który na pierwszy rzut oka nie wydaje się być niczym nowym. Bez trudu większość z nas wymieni kilka produktów, które regularnie spożywane mają zbawienny wpływ na nasz układ pokarmowy lub odpornościowy. W tej chwili zauważa się powrót do pierwotnego przeznaczenia tego typu organicznej żywności funkcjonalnej, czyli oddziaływania na układ trawienny, tzw. trend „Gut food”. Oprócz probiotyków najbardziej pożądanymi i rozpoznawalnymi są wszelkie substancje stymulujące prawidłową pracę jelit, jak np. błonnik pokarmowy czy skrobia, tzw. prebiotyki. Prognozuje się duże zainteresowanie wśród konsumentów produktami, które zawierają mix probiotyku z prebiotykiem. W gestii producentów powinna też leżeć kwestia uświadamiania konsumentów w zakresie korzyści płynących ze spożywania tej żywności kombinowanej, bo dostarczasz nie tylko bakterie korzystne dla działania układu pokarmowego, ale także substancje wspierające ich właściwą asymilację i rozwój w organizmie.
Kolejną tendencją, mocno zauważalną na rynku UK jest wszechstronne wykorzystanie awokado, potocznie zwanego „smaczliwką”. Stało się tak popularne, że nawet wyprzedziło sprzedaż pomarańczy w okresie zimowym. Nowe propozycje artykułów czekają – Tesco wprowadziło smarowidło kanapkowe jako substytut masła czy margaryny. W opozycji do tradycyjnych produktów, smarowidło bazuje na dojrzałych, mrożonych owocach awokado i zawiera nie tylko mniej nasyconych tłuszczów, ale też kalorii oraz soli.
Nad kreowaniem przyszłości kompletnie transparentnej żywności szczególnie intensywnie pracuje wiele organizacji w Stanach Zjednoczonych. Sieć sklepów Target, wraz z globalną firmą zajmującą się designem IDEO and oraz MIT Media Lab przetestowała kilka ciekawych rozwiązań na konsumentach z Bostonu, np. umieszczenie składu produktu na froncie opakowania. Dodatkowo uwagę klienta przyciągała wytłuszczona czcionka. Innym pomysłem jest skanowanie skanowanie produktów, dzięki czemu w czasie rzeczywistym pojawiają się informacje o wartościach odżywczych, a cena związana jest bezpośrednio z poziomem świeżości produktu.

Transparentność żywności „wiem co jem” objawia się nie tylko w produktach oferowanych nam na półkach sklepowych, ale również w ofertach firm cateringowych. Żywność bezglutenową czy bez laktozy, o prostym składzie, smaczną, a do tego skomponowaną specjalnie na nasze potrzeby możemy więc dostać nawet bez wychodzenia z domu. Oprócz samego w sobie zdrowego jedzenia, formy zjednują sobie klientów stosując personalizujące slogany promocyjne z hasłami: dla odchudzających się, sportowców, mam czy diabetyków. Zapewne każdy z nas mógłby z łatwością zaliczyć się chociażby do jednej z nich.
Clean label” jak i inne korzystne tendencje żywieniowe wymagają czasu, to postępujące procesy. Nie jest ważne, jaka jest definicja trendu, czy czyszczenia etykiety ze zbędnych składników czy rzetelna ekspozycja wszystkich użytych komponentów, ale to by być fair wobec konsumentów. Bo wybór tego co dostarczamy do naszego organizmu powinien być świadomy.


Źródła:
Pina, Pedro, 2016, 2016 Food Trends on Google: The Rise of Functional Foods; https://www.thinkwithgoogle.com/articles/2016-food-trends-google.html
Barnes, Gail, 2016, Five trends to watch out for at Biofach 2016; http://www.foodbev.com/news/five-trends-to-watch-out-for-at-biofach-2016/
Bourinat ,Benjamin, 2016, 10 indulgent US food and beverage trends for 2016, http://www.foodbev.com/news/10-indulgent-us-food-and-beverage-trends-for-2016/
2016, Target Begins Testing Concepts from the Food + Future coLab; https://corporate.target.com/article/2016/03/mit-food-future-colab-progress
2014, Korporacyjna żywność, https://www.youtube.com/watch?v=E2ZmFdiGwMg&nohtml5=False#t=413.801
Gay, Jessica, 2016, What’s Trending? It’ #NationalBreakfastWeek, http://www.foodbev.com/news/whats
trending-its-nationalbreakfastweek/
2015, IFE World Food Innovation Awards – ‘free from’ food and drink trends, http://www.foodbev.com/news/video-ife-world-food-innovation-awards-free-from-food-and-drink-trends/
Kowitt, Beth, 2015, The Mayo Wars Just Ended, http://fortune.com/2015/12/17/hampton-creek-just-mayo-fda/
Mintel, 2015, Trend „clean label” w strategiach producentów żywności w Polsce, Portal Spożywczy
Bruce, Bill, 2015, Alara’s mission to be the most sustainable food manufacturer

Interview: Alara’s mission to be the most sustainable food manufacturer


Del Buono, Amanda, 2016, Beverages combining prebiotics, probiotics
http://www.bevindustry.com/articles/89297-beverages-combining-prebiotics-probiotics
Nevens, John, 2016, Avocados-a trend so popular that they’re outselling oranges’
Górska, Joanna, 2014, Joanna Górska, Forum Mleczarskie Handel 4/2014 (65)
Wp. Money.pl, 2016, http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/dieta-pudelkowa-daje-dobrze-zarobic,206,0,2137038.html?src01=6a4c8&src02=facebook_money


AUTOR

Karolina Wieloch

Magister inżynier kształtowania jakości produktów spożywczych, specjalista ds. jakości żywności, z zamiłowania mikrobiolog. W wolnych chwilach trendhunterka poszukująca nowinek produktowych i technologicznych ze świata żywności. Nigdy nie przechodzi obojętnie obok białej bąbolady, skubańca na wiśniach i karaoke :) prowadzi bloga o trendach w żywności http://www.foodiq.pl

STRONA INTERNETOWA:



OPINIE ()

UDOSTĘPNIJ

0 / 420


Przeczytaj inne artykuły

Zobacz Wszystkie

E-booki

Korzystaj wtedy, kiedy potrzebujesz – na komputerze, tablecie czy telefonie.

NowośćPromocja

Dla Ciebie, Mamo

79,00 zł55,30 zł


Zdrowe Drugie Śniadanie

45,00 zł


Mniej znaczy więcej. Twoje zero waste na co dzień

47,99 zł


Włos Ci z głowy nie spadnie – wszystko o pielęgnacji włosów

47,99 zł


Bądźmy w stałym kontakcie!

Zapisz się na newsletter i odbierz darmowy prezent w postaci ebooka "W pełnym słońcu". Dowiesz się z niego więcej na temat bezpiecznego opalania, stosowana SPFów oraz ochrony oczu.

Zawsze jesteś na bieżąco z nowymi artykułami

Wiesz, co dzieje się w świecie etykiet

Masz stały dostęp do naszych porad

Popularne kategorie

Czytamy Etykiety © 2022