Fosforany – wpływ na zdrowie

Kategoria: Dodatki do żywności , Porady


Fosforany dozwolone do stosowania w produkcji żywności:

  • E 338 kwas fosforowy
  • E 339 fosforany sodu
  • E 340 fosforany potasu
  • E 341 fosforany wapnia
  • E 343 fosforany magnezu
  • E 450 difosforany
  • E 451 trifosforany
  • E 452 polifosforany

Właściwości fosforanów:

  • zdolność buforowania/stabilizacji pH środowiska,
  • ograniczanie utleniania tłuszczów i innych składników (np. barwników),
  • zwiększanie zdolności wiązania wody i uczestniczenie w tworzeniu tekstury,
  • działanie emulgujące i dyspergujące,
  • działanie bakeriostatyczne (ograniczenie rozwoju niektórych drobnoustrojów),
  • zdolność do zabezpieczania substancji sypkich przed zbrylaniem się.

Fosforany często są stosowane w przemyśle mięsnym, ponieważ zmniejszają wyciek wody podczas obróbki termicznej, zwiększają wydajność wyrobów, przedłużają trwałość gotowego wyrobu, zwiększają soczystość i kruchość, polepszają barwę. Dzięki fosforanom mięso można maksymalnie napompować wodą.

Fosforany obecne są również w serkach topionych i coli. Jednak jeśli producent przesadzi z ich ilością to taki produkt może mieć posmak metaliczny.

Nadmiar fosforanów w diecie – konsekwencje

Przejdę do najbardziej istotnej kwestii, czyli czy fosforany mogą szkodzić? Nadmiar fosforanów w diecie prowadzi do rozregulowania gospodarki mineralnej organizmu, co skutkuje upośledzonym wchłanianiem wapnia i syntezy witaminy D. A to w rezultacie może prowadzić do występowania osteoporozy. Wynika to z tego, iż zostaje zachwiany stosunek wapnia do fosforu (powinien wynosić 1:1, a według innych źródeł 2:1), ponieważ wysokoprzetworzona żywność obfituje w fosforany. U osób często spożywających taką żywność (i w dużych ilościach) stosunek ten wynosi nawet 1:2.

Inne schorzenia, do których rozwoju przyczynia się niedobór wapnia to: otyłość, nadciśnienie tętnicze, niewydolność serca, gruczolaki jelita grubego.

Jak ograniczyć spożycie fosforanów

Zalecam unikanie wysokoprzetworzonej żywności i zakup wędlin bez dodatku fosforanów. Najlepiej jest ograniczyć spożycie przetworów mięsnych i zamiast szynki zjeść np. warzywa. I kupować wędliny tylko najwyższej jakości, bez zbędnych dodatków. Albo polecam upieczenie kawałka mięsa zamiast sklepowej szynki. Nie pij również napojów typu cola (w sumie to żadnych nie pij:)). I zapomnij o serkach topionych (chociaż są w sprzedaży serki topione z rewelacyjnym składem). W ten sposób ograniczysz spożycie fosforanów i nie będziesz musiał/-a martwić się niekorzystnym ich wpływem na zdrowie.

AUTOR

Kamila

Jestem absolwentką Wydziału Technologii Żywności Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie ze specjalizacją Żywienie Człowieka z Dietetyką. Na co dzień czytam dla Was etykiety, a w wolnej chwili stawiam na kryminały :) Gdy tylko mam czas uciekam w góry, gdzie "ładuję swoje baterie".

Brak komentarzy
Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

W trosce o Twoje zdrowie

Ta witryna korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z polityką plików cookies.