czytamyedtykiety.pl żywność

Zestawienie napojów niegazowanych

Dodano: 27 Lipca 2017 Przez: Kamila Kweczke
kategoria: Porównanie produktów

Latem jesteśmy w stanie wypić sporo napojów, które są źródłem ogromnych ilości cukrów. Z resztą sami sprawdźcie na grafice poniżej. Dodam tylko, że soki owocowe nie mogą być dosładzane – one zawierają tyle cukrów naturalnych! Dlatego najlepszym wyborem jest WODA. 


Ocena produktów

Pod lupę wzięłam napoje niegazowane o smaku pomarańczowym albo cytrusowym. Ucieszyłam się, że jest chociaż jeden bez dodatku cukru i substancji słodzących. Oto kryteria oceny:

  • pozytywna – otrzymał ją tylko jeden napój, który nie zawiera cukru ani substancji słodzących. Przy okazji zawiera sporo soków. Minus za sztuczny aromat, ale i tak w porównaniu do innych produktów jest super.
  • neutralna – dla napojów bez dodatku substancji konserwujących i substancji słodzących.
  • negatywna – dla napojów z substancjami słodzącymi i konserwującymi.

Po raz pierwszy wyróżniłam na grafice substancje dodatkowe, które mają pozytywny wpływ na zdrowie. Są to kwas askorbinowy (E 300), czyli witamina C, pektyna (E 440), karoteny (E 160a), mączka chleba świętojańskiego (E 410), kurkumina (E 100(i)). Pamiętajcie, że nie wszystkie „E” są złe! Chciałam zwrócić Waszą uwagę na to, że niektóre substancje dodatkowe mogą korzystnie wpływać na nasze zdrowie.

Cukier krzepi? Już nie!

Czasy, kiedy cukier krzepił już dawno minęły. Obecnie żyjemy w świecie wszechobecnych cukrów (głównie chodzi o fruktozę, glukozę i sacharozę). Zwłaszcza odczuwa się to na zakupach. Spróbuj znaleźć produkty bez ich dodatku to sam się przekonasz, że jest on wszędzie. Jednak nie jest to tylko wina producentów, a również nas – konsumentów. Sami kupujemy przesłodzony nabiał, keczupy, sosy, dżemy, płatki śniadaniowe, batoniki, cukierki – a producenci dostosowują się do potrzeb konsumentów. Ogromna część spożywanego cukru ukryta jest w produktach, które nie są uważane za słodkie. Są to właśnie keczupy, musztardy, sosy i wędliny. Niestety tak słodki tryb życia ma gorzkie skutki, ponieważ nadmierna konsumpcja cukru prowadzi do wielu chorób…

napoje

Ogranicz cukier!

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby zmniejszyć spożycie cukru do mniej niż 10% zapotrzebowania na energię. Dla osoby dorosłej oznacza to ograniczenie spożycia cukrów do ok. 50 g dziennie, a dla dzieci ok. 37,5 g (w zależności od różnych czynników wartości te mogą być różne). Co więcej, WHO zaznacza, że najlepszym rozwiązaniem jest zmniejszenie spożycia cukru do mniej niż 5% dziennego zapotrzebowania na energię. Czyli nie więcej niż 25 g dziennie cukru! Oznacza to wyeliminowanie z diety słodyczy i słodkich napojów. Czy wiesz, że jedna szklanka napoju (250 ml) dostarcza ok. 4-5 łyżeczek cukrów, a niekiedy więcej?! Czyli jedna szklanka napoju może zawierać więcej niż 25 g cukrów! I rzadko kto poprzestaje na jednej… Dlatego tak ważne jest, aby zapomnieć o takich produktach! Takie napoje to tylko strata pieniędzy i zdrowia! Zastanawiasz się dlaczego należy ograniczyć spożycie cukru? To proste – aby zapobiegać cywilizacyjnym chorobom przewlekłym, takim jak cukrzyca, choroby sercowo-naczyniowe (m.in. miażdżyca), czy też nowotworom. Według WHO choroby te są przyczyną przedwczesnej śmierci 16 mln ludzi rocznie! Warto zmienić swoje nawyki żywieniowe.

Przecież Twój brzuch to nie śmietnik!

O Autorze

Jestem absolwentką Wydziału Technologii Żywności Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie ze specjalizacją Żywienie Człowieka z Dietetyką. Na co dzień czytam dla Was etykiety, a w wolnej chwili stawiam na kryminały :) Gdy tylko mam czas uciekam w góry, gdzie "ładuję swoje baterie".

KOMENTARZE
X

Wyszukaj swój produkt: