czytamyedtykiety.pl żywność

Sokowa rewolucja wśród dzieci- nowe zalecenia AAP (Amerykańskiej Akademii Pediatrii)

Dodano: 13 Lipca 2017 Przez: Justyna Bas
kategoria: Aktualności, Porady

Znane jest nam wszystkim podawanie małym dzieciom porcji soku raz lub kilka razy dziennie w celu nawodnienia i ugaszenia pragnienia. Dzieci dużo szybciej uczą się picia soków niż innych produktów – zwłaszcza z powodu ich słodkiego smaku. Od wielu lat podajemy dzieciom słodkie płyny, mając na uwadze ich dobro i łatwą dostępność witamin w produkcie. Obecnie jednak trzeba to stanowisko zaktualizować.


ZMIANY

W tym roku po raz pierwszy od 15 lat American Academy of Pediatrics zaktualizowało zalecenia picia soków przez dzieci do lat 3. Dotychczas Akademia zalecała podawanie soków powyżej 6. miesiąca życia. Obecnie zalecane jest wstrzymanie z podawaniem słodkich soków dzieciom przynajmniej do 1. roku życia, a najlepiej do 3.

Skąd ta zmiana?

Pediatrzy doszli do wniosku, że podawanie soków dzieciom do 1. roku życia może przynieść więcej szkód, niż dotychczas zakładano. Obecnie podkreśla się brak korzyści zdrowotnych płynących ze spożycia soków przez dzieci. Dużo lepszym pomysłem będzie podawanie dzieciom całych owoców niż soków z nich wyciskanych. Można również np. przygotować mus owocowy lub pokrojone owoce podać z jogurtem naturalnym.

Zwrócono uwagę na kształtowanie nawyków wśród dzieci i ważności tysiąca pierwszych dni. Badania potwierdzają, że zwyczaje żywieniowe z pierwszych lat życia mają spory wpływ na to, co nam smakuje w późniejszych jego okresach.  Przyzwyczajenie dziecka do słodkich smaków w tak młodym wieku może sprzyjać nadwadze i otyłości, a także powstawaniu próchnicy.

O wiele korzystniejsze jest podawanie dzieciom samych owoców jako przekąski  -dzięki temu maluchy otrzymują również potrzebny im błonnik i witaminy.  Natomiast do picia najlepsza jest wodaNiestety, dzieci, które są nauczone picia słodkich płynów, niechętnie sięgają po zwykłą wodę. Tym ciężej przychodzi zakorzenienie w nich tego nawyku. 

„Nie znajdujemy żadnego powodu, by nadal rekomendować podawanie soków owocowych dzieciom poniżej 12. miesiąca życia. Zalecamy za to karmienie piersią lub pojenie niemowląt zwykłą wodą” – tłumaczy dr Steven A. Abrams z Wydziału Pediatrii Dell Medical School na Uniwersytecie Stanowym w Teksasie.

Nowe zalecenia

Pediatrzy wskazali nowe wytyczne dotyczące podawania dzieciom soków. Zalecenia wskazują:

  • 120 ml soku (ok. pół szklanki) na dobę dla dzieci w wieku od 1 do 3 lat,
  • 120-180 ml soku na dobę dla dzieci w wieku od 4 do 6 lat,
  • do 250 ml soku (ok. 1 szklankę) na dobę dla dzieci powyżej 7. roku życia.

woda z owocami

Co zamiast soków?

Woda

Należy wykształcać w dzieciach nawyk picia wody zamiast sięgania po słodkie napoje lub soki. Powinna być nisko- lub średniozmineralizowana (dla dzieci powyżej 1. roku życia), niegazowana i niesmakowa.  

Woda z dodatkami smakowymi

Nie uwzględnia się tutaj tzw. wód smakowych, które zawierają w sobie duże ilości cukru dodanego i konserwanty. Mowa raczej o dodaniu do samej wody owoców i zrobieniu domowej wody smakowej – wystarczy dodać do dzbanka ulubione owoce, trochę lodu i gotowe:)

Warto zwrócić uwagę na obecnie zalecenia by ilość cukrów prostych w diecie wynosiła maksymalnie 4 łyżeczki cukru dla dzieci do lat 3. Mowa oczywiście o całkowitej ilości cukru dostępnej w diecie – tego dodanego i naturalnie występującego w produktach (zwłaszcza owocach). Badania wskazują, że norma na spożycie cukrów wśród dzieci jest przekroczona, co może przyczyniać się do powstawania nadwagi i otyłości w życiu dorosłym, a także próchnicy czy wielu innych chorób. 

Herbatki ziołowe

Mogą poprawić pracę układu pokarmowego, a także delikatnie orzeźwiać. Jeśli są odpowiednio skomponowane to świetnie nadają się do uzupełnienia płynów w ciągu dnia, a także dobrze smakują. Oczywiście bez dodatku cukru!

Soki warzywne

Warto spróbować i zachęcać dzieci do picia soków z warzyw. Najlepiej byłoby przygotować je samodzielnie w domu. Pamiętajcie, żeby soki (również warzywne) traktować jako posiłek, a nie jak wodę!

A Wy co podajecie dzieciom do picia?

O Autorze

Jestem Justyna i uczę zdrowego odżywiania.⠀ Wyobraź sobie, że każdego dnia budzisz się rano pełna energii do działania, przestajesz się przeziębiać i chorować, dzięki czemu masz więcej czasu i sił do spełniania swoich marzeń. Jeśli zaczniesz o siebie dbać, tak właśnie może wyglądać Twoje życie, a Ty będziesz mieć więcej energii do pracy i działania. Prowadzę poradnie żywieniową http://dietetyk-justynabas.pl/, gdzie wspieram kobiety w wychodzeniu z zaklętego kręgu diet i kompleksów. Pomagam odzyskać świadomość żywieniową i ułatwiać podejmowanie decyzji żywieniowych.⠀

KOMENTARZE
X

Wyszukaj swój produkt: