czytamyedtykiety.pl żywność

Roślinne źródła białka

Dodano: 15 Maja 2018 Przez: Kamila Kweczke
kategoria: Porady

Zastanawiasz się czy dieta roślinna dostarcza odpowiednią ilość białka? Wystarczy spojrzeć na naszą grafikę, żeby przekonać się, że jak najbardziej tak!


Wiele osób martwi się, że roślinne białko jest gorsze od zwierzęcego. Według mnie osoby będące na diecie roślinnej nie mają powodów do zmartwień. Rzeczywiście białko roślinne uważa się za niepełnowartościowe, a te pochodzenia zwierzęcego za pełnowartościowe (zawierające odpowiednią ilość wszystkich aminokwasów egzogennych). Jednak nie znaczy to, że wyłącznie mięso może dostarczyć nam takich aminokwasów, jakich akurat potrzebujemy. Wystarczy odżywiać się różnorodnie. Na korzyść roślin przemawia to, że zawierają składniki mineralne, błonnik i witaminy, których mięso nie zawiera. Dlatego nie należy popadać w skrajności i po prostu odżywiać się różnorodnie, nieważne czy jest się na diecie wegetariańskiej, wegańskiej czy tradycyjnej. Uważam, że w kuchni nie powinno być nudno! Warto próbować nowych smaków i jeść sezonowo, lokalnie i kolorowo!

Zawartość białka wynosi:

  • od 15 do 23% w mięsie,
  •  16-19% w rybach,
  • średnio 3,5% w mleku,
  • od 5,0 do 19% w serach twarogowych,
  • 24 do 28% w serach dojrzewających, ale np. w parmezanie aż 40%,
  • 21-30%  w strączkach (soja, groch, soczewica, fasola),
  • 1-2% w większości roślinnych składników diety.

I nie powinniśmy się martwić tym czy spożywamy za mało białka, ale czy nie jemy go zbyt dużo. Będąc na diecie bezmięsnej bez problemu dostarczymy sobie odpowiedniej ilości białka. Wyjątkiem są diety opierające się na samych owocach.

 

O Autorze

Jestem absolwentką Wydziału Technologii Żywności Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie ze specjalizacją Żywienie Człowieka z Dietetyką. Na co dzień czytam dla Was etykiety, a w wolnej chwili stawiam na kryminały :) Gdy tylko mam czas uciekam w góry, gdzie "ładuję swoje baterie".

KOMENTARZE
X

Wyszukaj swój produkt: