chipsy-zdjecie-2

Zdrowe chipsy? To możliwe!

Dodano: 12 Stycznia 2017 Przez: Agnieszka Wałęka
kategoria: Przepisy, Zdrowie
Chipsy większości osób (mi też!) kojarzą się z czymś niezdrowym, kalorycznym i przede wszystkim pełnym chemii. Taka prawda, jest to mało wartościowa przekąska – a mimo to tyle osób je uwielbia! Dlaczego?  Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornia przeprowadzili badania, w których wykazali, że spożywanie chipsów (a także frytek!) pobudza mózg do wytwarzania endokanabinoidów. Są to substancje, które działają w sposób zbliżony do psychoaktywnych składników marihuany. Już jest jasne, dlaczego tak ciężko się od nich oderwać, prawda? To może warto więc znaleźć jakąś alternatywę dla chipsów? Komuś, kto całe życie niezdrowo się odżywia, na pewno nie jest łatwo się przestawić, ale czas najwyższy zmienić w swoim odżywianiu niektóre rzeczy na zdrowsze i lepsze 🙂

Na rynku jest dostępnych coraz więcej chipsów warzywnych i owocowych, ale można je zrobić także we własnej kuchni – nie wszystko, co sprzedają w sklepie, ma idealny skład, a poza tym w domu ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia – można wyczarować świetne, chrupiące przekąski ze wszystkiego. Jest to też bardzo dobra alternatywa dla wegan i wegetarian. A my lubimy, jak chrupie prawda? 🙂

Chipsy z jabłek są bardzo proste w wykonaniu i przygotowanie (poza pieczeniem) zajmuje niewiele czasu. Należy pokroić jabłko w plasterki, wyłożyć na blaszkę z papierem do pieczenia, posypać cukrem wymieszanym z cynamonem (osobiście polecam wersję bez cukru lub z erytrytolem), a następnie włożyć na pół godziny do piekarnika na stawionego na 250 stopni Celsjusza (pół godziny z każdej strony). Gotowe!

Chipsy bananowe przygotujemy w analogiczny sposób. Kroimy go na plasterki (oczywiście, uprzednio obierając banana ze skóry). Następnie, już na papierze do pieczenia, lekko skrapiamy oliwą z oliwek oraz przyprawiamy solą (1/2 łyżki) wymieszaną z  pieprzem (1/3 łyżki), czosnkiem granulowanym (1/4 łyżki) i cebulą suszoną (1/4 łyżki). Pieczemy w 250 stopniach Celsjusza (pół godziny z każdej strony).

Chipsy z jarmużu również można zrobić w domu – to bardzo wartościowa roślina! Liście jarmużu wkładamy do miski, polewamy odrobiną oliwy z oliwek, dodajemy 1/4 łyżeczki chili, 1/4 łyżeczki soli, łyżeczkę skórki otartej z cytryny. Mieszamy, układamy na papierze do pieczenia, a następnie wkładamy do piekarnika na 3-5 minut (150 stopni Celsjusza).

Chipsy z ananasa także nie są trudne w przygotowaniu. Obieramy, kroimy, wykładamy na papier do pieczenia – a następnie smarujemy oliwą z oliwek. Mieszamy ze sobą 1,5 łyżki chili, 0,5 łyżki soli oraz czosnek granulowany i taką przyprawą posypujemy nasze (przyszłe) chipsy. Pieczemy przez 2 godziny w 200 stopniach.

Nasza wskazówka: jako, że pieczenie trwa długo, warto wykorzystać to, że już nagrzewamy piekarnik i wypróbować na raz kilka rodzajów chipsów – tak, by „wykorzystać” piekarnik w 100% (na przykład zrobić chipsy z jabłek i bananów jednocześnie). Jesteśmy pewni, że będą Wam smakowały!

O Autorze

Agnieszka Wałęka - magister inżynier technologii żywności i żywienia człowieka, a także korepetytor prywatny matematyki. Miłośniczka masła orzechowego, wszelkiego rodzaju aktywności fizycznej, zdrowego odżywiania, ciekawostek dietetycznych i "strażniczka" sklepowych etykiet - zawsze wie, co w trawie piszczy i żaden produkt nie ma przed nią tajemnic :) Prowadzi bloga http://www.katsuumi.pl/

Komentarze

Baza składników Poznaj bazę składników