czytamyedtykiety.pl żywność

Cukry żelujące

Dodano: 24 Lipca 2017 Przez: Kamila Kweczke
kategoria: Porównanie produktów

Robicie przetwory owocowe na zimę? Jeśli tak to pewnie czasem wspomagacie się cukrami żelującymi. W sprzedaży jest ich sporo, ale większość zawiera substancje konserwujące. Na szczęście nie wszystkie!


Skład cukrów żelujących

Cukry żelujące składają się z cukru, pektyn i zazwyczaj z substancji konserwującej. Oczywiście polecam tylko te, które konserwantów nie zawierają. Pektyny pełnią rolę żelującą i przyspieszają przygotowanie przetworów owocowych. Natomiast cukier nie tylko słodzi, ale również pełni rolę konserwantu.

Kryteria oceny produktów:

  • pozytywna – otrzymały ją dwa produkty: Biovegan – tylko cukier i pektyna, czyli idealnie oraz Winiary – dodatkowo zawiera kwas cytrynowy, ale w przypadku przetworów owocowych mogę delikatnie przymknąć oko na jego dodatek. Uważam, że lepszy byłby sok z cytryn, ale i tak oceniłam ten produkt pozytywnie.
  • neutralna – otrzymały cukry bez konserwantu, ale z olejem. Na kwas cytrynowy przymknęłam oko, ale na tłuszcz już nie.
  • negatywna – wszystkie cukry z substancją konserwującą.

Pektyny 

Funkcje

W przemyśle spożywczym pektyny wykorzystuje się m.in. jako:

  • składnik żelujący w produkcji dżemów i galaretek,
  • zagęszczacz, emulgator i stabilizator margaryn, majonezów i sosów sałatkowych,
  • jako substytut tłuszczu w produktach cukierniczych, wypiekach i lodach,
  • jako czynnik ograniczający ilość absorbowanego tłuszczu w panierkach produktów przeznaczonych do smażenia.

Nie napisałam jeszcze, że pektyny naturalnie występują w owocach i warzywach. Ich dzienne spożycie – w postaci naturalnej i przetworzonej jako dodatku do żywności o symbolu E 440 – wynosi 4-5 g.

Wpływ na zdrowie

Pektyny warto spożywać, ponieważ:

  • wpływają na ograniczanie wchłaniania glukozy w jelicie cienkim,
  • wpływają na obniżenie stężenia cholesterolu i lipidów we krwi,
  • jako rozpuszczalna frakcja włókna pokarmowego (błonnika) korzystnie wpływają na pracę jelit,
  • są pomocne w terapii zatruć ołowiem i rtęcią,
  • wykazują antynowotworowe działanie,
  • mogą być skuteczne w leczeniu otyłości.

Zawartość pektyny w owocach

Zasada jest taka, że im owoc bardziej dojrzały tym zawiera mniej pektyny. Dlatego ważne jest tak wybierać owoce, żeby nie robić przetworów z przejrzałych owoców. Najlepsze będą takie, które dopiero dojrzały.

Owoce bogate w pektynę – o ile nie są przejrzałe to posiadają odpowiednią ilość pektyny do utworzenia żelu tylko przy dodatku cukru:

  • czarne i czerwone porzeczki
  • agrest
  • żurawina
  • śliwki
  • mirabelki
  • kwaśne jabłka
  • pigwa
  • cytryny
  • skórki z owoców cytrusowych (zawierają więcej pektyny niż sam owoc)

Owoce średnio bogate w pektynę – mogą potrzebować dodatku pektyny:

  • morele
  • maliny
  • jeżyny
  • borówka amerykańska wczesna
  • dojrzałe jabłka
  • pomarańcze

Owoce ubogie w pektynę – potrzebują dodatku pektyny:

  • wiśnie
  • czereśnie
  • gruszki
  • truskawki
  • borówka amerykańska późna
  • rabarbar
  • figi

To jakie przetwory owocowe zamierzacie robić? A może już zrobiliście?

O Autorze

Jestem absolwentką Wydziału Technologii Żywności Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie ze specjalizacją Żywienie Człowieka z Dietetyką. Na co dzień czytam dla Was etykiety, a w wolnej chwili stawiam na kryminały :) Gdy tylko mam czas uciekam w góry, gdzie "ładuję swoje baterie".

KOMENTARZE
X

Wyszukaj swój produkt: